Tavaratalo Stockmannilla oli ennen hissityttöjä. Miksi? Oliko hissien käyttäminen niin monimutkaista?

Kysytty

Tavaratalo Stockmannilla oli ennen hissityttöjä.
Miksi? Oliko hissien käyttäminen niin monimutkaista?

Vastaus

Vastattu

Hissien ohjausjärjestelmät olivat alkuun nykyistä monimutkaisempia, minkä vuoksi hissinkuljettajat olivat tarpeen. Vähitellen hissialalla tapahtunut huomattava tekninen kehitys muutti tilannetta, ja vuonna 1960 ilmestyneessä Kone-yhtiön historiikissa todetaankin: "Hissinkuljettajia käytetään nykyään tuskin muualla kuin tavarataloissa, joissa tarvitaan yleisön opastajia."

Lähde:
Kirsti Herlin, Kone Osakeyhtiö 1910–1960

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Oi niitä aikoja! Kyllä ennen oli kaikki paremmin, kun Stockmannillakin käynti oli juhlavaa.

Se saattoi loppuaikoina olla myös ihan vaan hyvää palvelua.