- Tauti painaa sänkyyn ja kirjat maistuu. Luulin, että en kiinnostu ruotsalaisista naisdekkaristeista, mutta olin ilmeisesti lukenut väärää naista... Sisareni…

Kysytty

Hei - Tauti painaa sänkyyn ja kirjat maistuu. Luulin, että en kiinnostu ruotsalaisista naisdekkaristeista, mutta olin ilmeisesti lukenut väärää naista...
Sisareni toi minulle kaksi Camilla Läckbergin paperbackiä ja jäin koukkuun. Teokset olivat ilmeisesti ns Fjällbacka -sarjaa, ensimmäinen osa "jääprinsessa" ja tod. näk kolmas osa "Kivenhakkaaja". Haluaisin nyt lukea koko sarjan ja mieluusti järjestyksessä. Etsin sekä normaalista kirjaston kirjailijahausta ja netitse sarjan muiden kirjojen nimiä, lukumäärää ja järjestystä. Löytyi kokolailla sekavaa kamaa - vaikka laitan hakusanaksi "Fjällbacka -sarjan" tulee listaa ja kuvia eri kielisiä ja eri järjestyksessä olevia kirjoja, jopa lastenkirjoja...voin tietysti vain olla huono hakija, ja ymmärrän, että en pystyy lainaamaan dekkareita haluamassani järjestyksessä. Pystyn kyllä odottamaan, kunhan vain tietäisin, missä järjestyksessä odottaisin.

Ennen oli ennen - ei ollut kuvia kirjan kansista, mutta oli esim tiedot kirjan alkuper nimestä, julkaisuvuodesta yms jo ensimmäisellä hakusivulla... Kiitos, jos ehdit neuvoa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Camillä Läckberg on kirjoittanut ja julkaissut 10 rikosromaania, jotka on kaikki suomennettu:
Isprinsessan (Jääprinsessa, 2006), Predikanten (Saarnaaja, 2007), Stenhuggaren (Kivenhakkaaja, 2008), Olycksfågeln (Pahanilmanlintu, 2009), Snöstorm och mandeldoft (Mantelintuoksua lumimyrskyssä, 2009), Tyskungen (Perillinen, 2010), Sjöjungfrun (Merenneito, 2011), Fyrvaktaren (Majakanvartija, 2012), Änglamakerskan (Enkelintekijä, 2013)ja Lejontämjaren (Leijonankesyttäjä, 2015).

En löytänyt suomen- tai ruotsinkielisistä lähteistä selkeää tietoa siitä, että kirjat kuuluisivat tietynnimiseen sarjaan. Käsite "Fjällbacka-sarja" lieneekin epävirallinen. Yllä oleva lista joka tapauksessa kattaa kaikki Läckbergin rikosromaanit ja suomennokset on julkaistu samassa järjestyksessä kuin alkukieliset teoksetkin, joten eiköhän asia sillä selviä.

Kirjastot kyllä tekevät tietokantaan merkinnän sarjasta silloin kun se on mainittu itse julkaisussa. Kovin epävirallisia nimiä ei kuitenkaan suosita, jotta ei synny epäselvyyksiä. Myös alkuteoksen nimi kirjataan normaalisti aina tietoihin, mutta alkuperäistä julkaisuvuotta ei välttämättä. Camilla Läckbergin tuotanto on esitelty hyvin Wikipedian artikkeleissa (suomi ja ruotsi).

Heikki Poroila