Tätini aina muistelee lausuneensa kansalouluikäisenä joulukirkossa runon mutta runon nimi&kirjoittaja hukassa. Tapahtunut noin 1950- luvun lopulla tai 1960…

Kysytty

Hei
Tätini aina muistelee lausuneensa kansalouluikäisenä joulukirkossa runon mutta runon nimi&kirjoittaja hukassa. Tapahtunut noin 1950- luvun lopulla tai 1960-luvun alussa.
Alkusäe runossa "Kuu katsoo korpeen synkeään/synkkään....."
Runossa maininta myös suden tai ilveksen ulvonnasta.
Löytyisikö tietoa tästä runosta?
Olisi mukava yllättää lausuja syntymäpäivänään.

Vastaus

Vastattu

Täsmälleen kysymyksessä esitetyllä tavalla alkavaa jouluaiheista runoa ei vastaani valitettavasti tullut. Lähimmäs osunee J. L. Runebergin Joulu-aatto kuineen, korpineen ja susineen: "Kuu kalvas kankaan hopeoi ; / ulvonta korven sutten soi, / -- "