Tästä ei kannata tekemään todellisuutta...: jos kuun ja maan välillä olisi silta, pystyisikö sitä pitkin kulkemaan ihan huolettomasti, kun maasta irtautuminen…

Kysytty

tästä ei kannata tekemään todellisuutta...:
jos kuun ja maan välillä olisi silta, pystyisikö sitä pitkin kulkemaan ihan huolettomasti, kun maasta irtautuminen vaatii raketeilta 8km/sek vauhtia vai rupeaako nahnittamaan jossain kohtaa

Vastaus

Vastattu

Tämä tosiaan on enemmän spekulatiivista kuin todellisuutta. Aiheena se on myös niin spesifi, että yleisen kirjaston asiantuntemus ei siihen riitä. Kannattaakin kääntyä tässä asiantuntijoiden puoleen.

Aihe kuitenkin kiinnostaa monia:

Nämä kaksi ovat lähteitä, joissa asiaa käsitellään eri kanteilta, mutta kaikilta osin ne eivät täytä asiantuntemuksen kriteereitä:
Quora-kysymys- ja vastauspalvelussa pohditaan, miksi kiinteän sillan rakentaminen Maan ja Kuun välille on mahdotonta, mutta jos sellainen tehtäisiin, pystyisikö sillä kävelemään. Ei pystyisi, monestakaan syystä (joista painovoima on yksi).
https://urly.fi/3yPa

Sillan rakentamisen problematiikkaa käsittellään myös täällä: Could We Build A Bridge To The Moon? | Articles on WatchMojo.com

Juhani Kaukorannan Avaruusfysiikka-artikkelissa on edellisiä tiukempaa asiaa, ja sen avulla saattaa pystyä laskemaan, olisiko käveleminen Kuuhun mahdollista tai mitä se vaatisi.
https://kaukor.fi/fysiikka/avaruusfysiikkaa.pdf