Tässä kaksi runoa, joiden tekijän nimeen haluaisin varmistuksen: "Se ihminen elää, ken taistelee ja pyrkii korkeaan määrään. Ken kivistä polkua ponnistelee…

Kysytty

Tässä kaksi runoa, joiden tekijän nimeen haluaisin varmistuksen:

"Se ihminen elää, ken taistelee ja pyrkii korkeaan määrään.
Ken kivistä polkua ponnistelee vaan eksy ei tieltänsä väärään.
Ja mielessä joka päivä ja yö suuri rakkaus ja pyhä suuri työ."

Toinen on luullakseni suomalainen:

"Hetken helmistä vaihtelevista elosi punottu on.
Kirkkaita helmiä, puhtaita hetkiä sielusi janotkohon."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tein lukuisia nettihakuja kyseisten runojen tiimoilta. Tarkastin tilanteen myös Lahden kaupunginkirjaston runotietokannasta. Valitettavasti en onnistunut varmentamaan runojen tekijää. Kummastakin runosta löytyi kuitenkin mainintoja internetissä.

"Se ihminen elää" -runo mainittiin eräässä blogissa, jonka mukaan runoa on siteerannut lotta Esteri Hiltunen jo elokuussa 1942. On mahdollista mutta epätodennäköistä, että runo olisi Hiltusen laatima.

"Hetken helmistä" -runo mainittiin useislla onnentoivotuksia ja värssyjä sisältävillä nettisivustoilla. Eräällä keskustelupalstalla runon kerrottiin olevan Helmet.fi-tietokannastakin löytyvässä Leena Järvenpään kirjoittamassa kirjassa "Muistoa minulta pyysit". On jälleen epävarmaa, onko runo mainitun henkilön käsialaa.

Lähteet:

http://airaroivainen.blogspot.fi/2014/04/aino-ollikainen-1921-2012-kolm… (haettu 14.1.2015)

http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&thread=6428446&offset=… (haettu 14.1.2015)

Helmet.fi

http://runotietokanta.kaupunginkirjasto.lahti.fi/

Järvenpää, Leena: Muistoa minulta pyysit. Karisto, Hämeenlinna 1986.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Äitini hääkortissa oli runo, jonka alkuperä ja tekijä on hukassa. Muistan vain tämän pätkän.
...toinen kärsii, taistelee. Toinen haavat lääkitsee..