Tarvittaisi mahdollisimman kattavasti tietoa irakin kulttuurista,yleistietoa,sodista niin mitkä olisivat sellaisia teoksia?

Kysytty

Tarvittaisi mahdollisimman kattavasti tietoa irakin kulttuurista,yleistietoa,sodista niin mitkä olisivat sellaisia teoksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

2000-luvulla julkaistuissa Irakia käsittelevissä teoksissa on paljon muistelmia, esimerkiksi sotilaiden ja toimittajien, mutta myös irakilaisten muistelmia. Näistä löytyy varmasti tietoa kulttuurista. Yleistietoa Irakista löytyy etenkin matkaoppaista ynnä muista matkailua ja valtiota käsittelevistä kirjoista. Irakin sodista löytyy tietoa muun muassa elämäkerroista ja historiankirjoista.

Kyyti-alueen kirjastoista löytyy muun muassa seuraavia Irakia käsitteleviä teoksia:

Sarjanen, Petri: Bagdadin kiirastuli (sotilaan muistelmat)
Jaber, Hala: Lentävällä matolla Bagdadiin (toimittajan muistelmat)
Al-Sadoon, Eine: Bagdadin vanki (bagdadilaisnaisen muistelmat vuosilta 2006-2007)
Al-Sadoon, Eine: Elämäni Irakissa (arkielämää Irakissa 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa)
Salzinger, Caroline: Terveisiä pahan akselilta ("arkea ja politiikkaa maailman suljetuimmissa valtioissa")
Burke, Jason: Matkalla Kandahariin (toimittajan matka kohti Irakia, käsittelee myös muita alueen valtioita)
Salbi, Zainab: Kahden maailman välissä (irakilaisen naisen muistelmat)
Seierstad, Åsne: Satayksi päivää (toimittajan matkareportaasi Irakista)

Lisäksi Kyyti-kirjastoista löytyy esimerkiksi 2002 julkaistu englanninkielinen Irakin historiaa käsittelevä kirja A history of Iraq (kirjoittaja Charles Tripp) ja englanninkielisiä matkaoppaita: Middle East (2012) sekä Middle East on a shoestring (1997).

Muiden kaupunkien kirjastojen kokoelmista on toki myös mahdollista kaukolainata Irakia käsitteleviä teoksia.

Lisäksi kannattaa muistaa Suomen ulkoasiainministeriön sivuilla olevat Irakia käsittelevät tiedot (muun muassa matkustustiedotteet ja lehdistötiedotteet) sekä niin ikään ulkoasiainministeriön sivuilta löytyvät Irakin suurlähetystön yhteystiedot - suurlähetystöstä on varmasti saatavilla ainakin englannin kielellä ajankohtaista tietoa Irakista.