Tarvitsisin vinkin, mikä uutuuskirja voisi sopia 13 vuotta täyttävälle herkälle tytölle synttärilahjaksi.

Kysytty

Tarvitsisin vinkin, mikä uutuuskirja voisi sopia 13 vuotta täyttävälle herkälle tytölle synttärilahjaksi.

Vastaus

Vastattu

Henna Helmi Heinosen Ice Love -sarja voisi ainakin sopia. Sarja kertoo samannimisestä muodostelmaluistelujoukkueesta, jonka jäsenistä aina joku on kirjan päähenkilönä. Hahmoilla on erilaisia elämäntilanteita ja kirjailija käsittelee niitä todella hienosti. Uusin kirja on vuonna 2023 ilmestynyt Tsemppiä, kapteeni Ilona! Mielestäni sarja sopii hyvin myös sellaiselle, joka ei lajia harrasta. Rachel Renée Russellin Nolo elämäni -sarja on myös ollut suosittu viime vuosina, siinä riittää tilannekomiikkaa ja dramaattisia käänteitä. Näiden kahden sarjan kirjakauppasaatavuuden pitäisi ainakin olla hyvä, kun ovat niin uusia kumpikin. Sari Luhtasen uutuus Tuhkimo tennareissa vaikuttaa myös hauskalta. Monista klassikkokirjoista on myös tullut uusia painoksia, kuten Runotytöstä, Salaisesta puutarhasta ja Pikku naisista.

Sivupiiri -sivustolta löytyy monenlaisia listoja lasten- ja nuortenkirjallisuudesta, jos on tarvetta etsiä lisää vaikka jonkin genren mukaan.