Tarvitsisin tietoa Lahden alueen vanhoista vähemmistöistä (saamelaiset, romanit, ruotsinkieliset, venäläiset, tataarit ja juutalaiset) aikarajauksella 1800…

Kysytty

Hei,

Tarvitsisin tietoa Lahden alueen vanhoista vähemmistöistä (saamelaiset, romanit, ruotsinkieliset, venäläiset, tataarit ja juutalaiset) aikarajauksella 1800-2000. Mistähän teoksesta tai teoksista voisin ko. tietoa löytää? Ihan parikin vinkkiä auttaisi pääsemään alkuun. Kyseessä on n. liuskan mittainen kirjoitelma aiheesta, tehtävänanto alla:

Selvitä, mitä vanhoja vähemmistöjä on asunut kotikaupungissasi. Kirjoita lyhyt, noin yhden sivun pituinen teksti, jossa selvität, mitä vanhoja vähemmistöjä on historiallisesti asunut nykyisessä tai entisessä kotikaupungissasi. Kerro myös, mistä etsit aiheesta tietoa ja mitä lähteitä käytit. Voit esimerkiksi kertoa väestöstä 1800-luvun aikana sekä viime vuosikymmeninä. Onko jokin vähemmistö vaikuttanut merkittävästi kotikaupunkisi historiaan tai kulttuuriin? Jos selviää, ettei kotikaupungissasi ole elänyt mitään vanhaa vähemmistöä, mistä uskot sen johtuvan?

Vastaus

Vastattu

Lahden kaupunginkirjaston kokoelmassa olevista Lahden historiikeista ei löytynyt oikeastaan ollenkaan tietoa alueen vanhoista vähemmistöistä. Ainoa kirjallinen lähde, jossa asiaa sivuttiin, oli 100 askelta Lahdessa: lahtelaista elämänmenoa itsenäisessä Suomessa (2017). Siinä on Kati Mikkolan kirjoittama artikkeli Moniarvoinen Lahti: muistoja ja tulkintoja 1900-luvun alkupuoliskon kulttuurisesta, yhteiskunnallisesta ja uskonnollisesta kirjosta (s. 185–221). Artikkelissa on käytetty lähteenä teosta Meillä Lahdessa: muistoja omasta elämästä (1997), jossa lahtelaiset muistelevat elämäänsä Lahdessa. Kertomuksissa esiintyy myös ihmisten muistoja Lahdessa asuneista vähemmistöihin kuuluneista ihmisistä.

Paula Mustalahti on laatinut pro gradu -tutkielman Vieraasta viholliseksi Venäläiset Lahdessa 1900-luvun alusta 1920-luvun alkupuolelle (2022), joka on saatavilla verkossa: Vieraasta viholliseksi : Venäläiset Lahdessa 1900-luvun alusta 1920-luvun alkupuolelle (utupub.fi).

Toivottavasti näistä vinkeistä on apua kirjoitelman tekemisessä.