Tarvitsisin tietoa (kuvia) vanhoista juhlapuvuista lukion vanhaintansseja varten. Teillä on varmasti ko. asiaan liityviä teoksia.

Kysytty

Tarvitsisin tietoa (kuvia) vanhoista juhlapuvuista lukion vanhaintansseja
varten. Teillä on varmasti ko. asiaan liityviä teoksia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjat jotka käsittelevät muotia ja muodin historiaa ovat hyllyssä luokassa 90.21 ja pääkirjastossa sijoitettu koonsa mukaan joko normaalikokoisiin tai isokokoisiin kirjoihin. Materiaalia lainataan paljon. Vastaushetkellä hyllystä löytyi esim. muutama laajempi katsaus 1900-luvun muotiin sekä yksittäisten vuosikymmenten kuten 1920-,1930- ja 1940-luvun muotia.

Kirjastossa on myös paljon käsityölehtiä ja esim. Suuri Käsityölehti on joskus sisältänyt kaavoja ja työohjeita vanhaintanssipukuihin.

Yhdistämällä asiasanat muoti ja historia voit tarkistaa Turun kaupunginkirjaston kokoelmatietokannasta (http://borzoi.kirja.turku.fi:8001/Intro?formid=form.html), mitä aiheesta löytyy. Haun tuloksena ovat mm. seuraavat kirjat: Nunn, Joan: Fashion in costume 1200-2000 (2000); Franck, Marketta: Kerro, kerro, kuvastin... : naisen juhlapuku 1880-1980 (1993); Kuitunen, Arja-Liisa: Länsimaisen muodin historia : antiikista nykyaikaan (1998); Bradfield, Nancy: Costume in detail : women's dress 1730-1930 (1997).