Tarvitsisin pikaisesti yleistietoa tyttärelleni Unkarin Budapestista. Jotain aivan lyhyttä tietoa.

Kysytty

Tarvitsisin pikaisesti yleistietoa tyttärelleni Unkarin Budapestista.
Jotain aivan lyhyttä tietoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Budapest on muodostunut kahdesta kaupungista Budasta ja Pestistä(1873). Strategisen sijaintinsa vuoksi se kiinnosti jo roomalaisia. Pestistä muodostui keskiajalla kauppakeskus. Budasta tuli myös jo varhain kauppapaikka, ja 1350-luvun jälkeen se alkoi kehittyä Unkarin pääkaupungiksi. Huomattava kulttuurikeskus siitä tuli myös varhain. Budapestissa on n. 2,5 milj. asukasta, ja se on Keski-Euroopan suurimpia kaupunkeja. Se on Unkarin politiikan, teollisuuden, talouden ja kulttuurin keskus, jossa asuu viidennes Unkarin kansasta. Budapest on paitsi hallituksen sijaintipaikka ja opetuksen sekä kulttuurin keskus myös Unkarin tärkein teollisuuskaupunki. Budapestissa on seita museoita ja teattereita. Roomalaisista siellä on vielä muistuttamassa 100-luvulta oleva amfiteatteri sekä rauniomuseo. Kuninkaallinen palatsi Budaan rakennettiin 1100-luvulla.(Lähteet: Geo, maantieteen suuri tietosanakirja, osa 9; Spectrum, osa 2; Berlitz-matkaopas, Unkari).

Oletan, että Teillä on internet-yhteys käytettävissänne. Silloin voitte etsiä lisää tietoa osoitteesta www.lib.hel.fi. Kirjaston sivulta valitsette Monikulttuurinen kirjasto ja siitä Maailma Infon aakkosellisesta listasta Unkarin.