Tarvitsisin apua avainsanojen käyttöön. Haluaisin lainata kirjoja, joissa alla olevan esimerkin mukaisia päättelytehtäviä. "Päättelytehtävät Tehtävänäsi on…

Kysytty

Hei! Tarvitsisin apua avainsanojen käyttöön. Haluaisin lainata kirjoja, joissa alla olevan esimerkin mukaisia päättelytehtäviä.

"Päättelytehtävät
Tehtävänäsi on vastata, mikä lisätieto riittää kunkin tehtävän johdannossa annetun tiedon lisäksi
kysymyksen ratkaisemiseen tarkasti ja yksikäsitteisesti. Jokaisessa tehtävässä on johdantoteksti,
kysymys sekä kaksi lisätietoa: (1) ja (2). Sinun tulee jokaisen tehtävän kohdalla päätellä, mikä
lisätieto tai mitkä lisätiedot riittävät osatehtävän johdannossa annetun tiedon lisäksi kysymyksen
ratkaisemiseen tarkasti ja yksikäsitteisesti (ks. esimerkit 1 ja 2 alla).
Vastausvaihtoehdot on selitetty tarkemmin alla olevassa taulukossa.
Oikeasta vastauksesta (vastausvaihtoehdot A.–E.) saat täyden pistemäärän.
Osittaisen pistemäärän saat vastaamalla oikein toiseen lisätiedoista (1) tai (2) ja jättämällä
vastaamatta toiseen (vastausvaihtoehdot F.-I.).
* Esimerkiksi oikean vastauksen ollessa A. (1) riittää, mutta (2) ei riitä, osittaisen pistemäärän saa
vastaamalla F. (1) riittää, jätän vastaamatta (2) tai I. (2) ei riitä, jätän vastaamatta (1)"

Minkälaisilla hakusanoilla tämänkaltaisia kirjoja voisi hakea? Tai osaatteko nimetä kirjoja, joissa tämänkaltaisia tehtäviä on.

Kiitos jo etukäteen ajastanne ja vastauksestanne.

Vastaus

Vastattu

Mahdollisia asiasanoja tämäntyyppisten kirjojen löytämiseksi voisivat olla sopivina yhdistelminä esimerkiksi logiikka, ongelmanratkaisu, ongelmanratkaisupelit, päättely, tehtävät, testit, älykkyys, älykkyystestit.

Näitä yhdistelemällä vastaan tulisivat mm. seuraavat teokset:

365 aivopähkinää (älykkyys, testit, ongelmanratkaisu, päättely)
Aivojumppaa ja älypähkinöitä (ongelmanratkaisu, päättely, tehtävät)
Hauskaa aivojumppaa (ongelmanratkaisu, päättely, tehtävät, älykkyystestit)
Jätti-mensa : älyjumppaa  (älykkyys, testit, päättely)
Suuri aivotreenikirja (ongelmanratkaisu, päättely, tehtävät)
Suuri aivotreenikirja. 2 (ongelmanratkaisu, päättely, tehtävät)
Colson, Rob, Aivojumppaa : 300 pähkinää purtavaksi (ongelmanratkaisu, päättely, tehtävät)
Gale, Harold, Mensa-älyjumppa (älykkyys, testit, ongelmanratkaisu)
Gordon, Claire, Oletko älykkäämpi kuin luulet? : yli 150 testiä, joilla opit löytämään älykkyytesi kaikki puolet (älykkyys, testit, päättely, ongelmanratkaisu)
Moscovich, Ivan, Yli 500 ajatuspeliä : Ivan Moscovichin älytehtäviä tieteen, luonnon ja tekniikan aloilta (ongelmanratkaisu, päättely, logiikka)
Sakki, Jukka, Kuka hoksaa : 60 pähkinää purtavaksi (ongelmanratkaisu, tehtävät, päättely)
Smullyan, Raymond M., Mikä tämän kirjan nimi on? (ongelmanratkaisu, päättely, logiikka)
Stangroom, Jeremy, Einsteinin arvoitus : mieltä kutkuttavia arvoituksia, paradokseja ja pulmia (tehtävät, päättely, logiikka, älykkyys)