Tarvitsisin ajankuvausta (esim. romaani tai muuta kirjallisuutta) 1900-luvun alun Suomalaisesta elämänmenosta.

Kysytty

Tarvitsisin ajankuvausta (esim. romaani tai muuta kirjallisuutta) 1900-luvun alun Suomalaisesta elämänmenosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä muutamia aikakausromaaneja suomalaisesta elämänmenosta 1900-luvun alkupuolelta:

Järnefelt, Arvid: Veneh'ojalaiset. (vuosisadan vaihde, torpparit, sosialismi, kapitalismi)

Laakkonen, Pauli: Verisaarnat. (kansalaissota, maaseutu, 1910-20-luku)

Syrjä, Juhani: Juho, 19-33 : monologiromaani. (1920-30-luku, pientilat, arkielämä, selviytyminen)

Hämäläinen, Helvi: Säädyllinen murhenäytelmä. (1920-30-luku, sivistyneistö, avioliittokuvaus)

Hietamies, Laila: Lehmusten kaupunki. (Lappeenranta, 1920-luku, varuskunnat)

Linna, Väinö: Täällä pohjantähden alla. (1800-luvun lopulta 1950-luvulle, Suomen sodat, maaseuturomaanit)

Westö, Kjell: Isän nimeen. (suomenruotsalaiset, sukuromaani)