Tarvitsen linkkejä (uusia, v. 2005-2006) suomalaisiin artikkeleihin, jotka käsittelevät tekijänoikeuslakia ja sen vaikutusta kirjastoihin. Myös artikkeleita…

Kysytty

Tarvitsen linkkejä (uusia, v. 2005-2006) suomalaisiin artikkeleihin, jotka käsittelevät tekijänoikeuslakia ja sen vaikutusta kirjastoihin. Myös artikkeleita ainoastaan tekijänoikeuslainsäädännöstä (v. 2000 -) kiinnostavat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eduskunnan kirjaston Selma-tietokanta on vapaasti verkossa käytettävissä. Selmaan pääset esim. Eduskunnan kirjaston pääsivulta www.eduskunta.fi/kirjasto, klikkaa Selma-tietokanta. Oikeudellista aineistoa etsiessä voit valita haun Kotimaisen oikeuskirjallisuuden haku 1982-, jolloin tuloksesta rajautuvat pois ei-juridiset aineistot.

Voit tehdä rajauksen myös niin, että klikkaat Selman violetin hakulaatikon oikeasta alareunasta kohtaa "Haun rajaus", kohdasta aineistotyyppi voi valita artikkelin ja kohdasta kokoelma Kotimainen oikeudellinen aineisto. Kannattaa kokeilla myös ilman artikkelirajausta, myös kirjoja voi saada kaukolainaksi. Esim. haulla tekijänoi? ja kirjas? saa Heikki Poroilan v. 2006 julkaistun kirjan Tekijänoikeus ja kirjastot tietoverkkojen maailmassa.

Kannattaa itse kokeilla useita erilaisia hakuja, jotta saat aiheeseesi sopivaa aineistoa. Vuosina 2000-2006 on julkaistu paljon tekijänoikeuteen liittyvää aineistoa, esim.
Tekijä(t): Harenko, Kristiina
Nimeke: Tekijänoikeus : kommentaari ja käsikirja / Kristiina Harenko, Valtteri Niiranen, Pekka Tarkela
Aineisto: kirja
Julkaistu: Helsinki : WSOYpro , 2006

Arto-artikkelitietokanta antaa mm. seuraavat tulokset haulla tekijänoikeusla?:
Nimeke: Tekeekö tekijänoikeuslain uudistus meistä kaikista rikollisia?
Aineisto: Periodical
Julkaisussa: Tietoasiantuntija . - Tietoasiantuntijat . 21 (2006) : 1 , s. 37

Tekijä(t): Poroila, Heikki
Nimeke: Tekijänoikeuslaki muuttui : päivitystå musiikkikirjastoväelle / Heikki Poroila
Aineisto: Periodical
Julkaisussa: Intervalli . - Helsinki : Suomen musiikkikirjastoyhdistys . 19 (2006) : 1-2 , s. 29-32

Nimeke: Tekijänoikeuslaki muuttuu : mitä uutta arkistoille?
Aineisto: Periodical
Ilmiasu: Computer File
Julkaisussa: Elore . - Joensuu : Suomen kansantietouden tutkijain seura . 12 (2005) : 2 , s. [1-6]

Nimeke: Ajatuksia tekijänoikeuslainsäädännön uudistamiseksi
Aineisto: Periodical
Julkaisussa: Lakimies . - Helsinki : Suomalainen lakimiesyhdistys . 102 (2004) : 2 , s. 255-273