Tarvitsen aineistoa raporttiin, jonka aiheena on kirjastot sota-ajan Suomessa (lähinnä toiseen maailmansotaan liittyvä, ei kansalaissota). Minulla ei ole…

Kysytty

Tarvitsen aineistoa raporttiin, jonka aiheena on kirjastot sota-ajan Suomessa (lähinnä toiseen maailmansotaan liittyvä, ei kansalaissota). Minulla ei ole tietoakaan, kuinka lähteä aihetta purkamaan..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjaston aineistorekisteristä saat asiasanoilla "kirjastot" ja "historia" 41 viitettä. Näiden
joukossa on useampia yksittäisten kirjastojen historioita, sekä yleisiä että tieteellisiä. Sota-aika sivutetaan usein hyvin lyhyesti, mutta esim. Eeva-Liisa Lehtosen teoksessa "Kauppasivistyksen
muistista virtuaalikirjastoksi (Helsingin kauppakorkeakoulun kirjasto) on tästä ajasta erillinen luku.
Ilmi Järvelin on teoksessaan "Kunnankirjastojen toimintaedellytykset ja kirjastontarkastajan rooli kirjasto-
toiminnan kehittämisessä ..."(1998) käsitellyt sotavuosia ja kirjastolain uudistustyötä 1938-39.
"Kirjastojen vuosisata" (1999) kertoo yleisten kirjastojen toiminnasta sotien välisenä aikana ja siinä
on myös mm. selostettu uuden kirjastolain valmisteluja.
Sotavuosina ilmestyi "Kansanvalistus ja kirjastolehti", joka on pääkirjaston varastossa ja johon varmasti
kannatta tutustua. Kai Ekholmin "Kielletyt kirjat 1944-1946: yleisten kirjastojen kirjapoistot 1944-1946"
(2000) valaisee ajalle tyypillistä kysymystä.
Lyhyt yleiskatsaus "Suomen kirjastohistoria" (kirj. Karl-Erik Henriksson) on Suomen kirjallisuudessa,
osa VII ja vastaava katsaus "Suomen tieteelliset kirjastot" (kirj. J.Vallinkoski) teoksessa Oma maa.
osa 3 (1958).
Artikkeliviitetietokannoista Kati ja Arto ei löydy tähän aiheeseen mitään mainittavaa.