Tarkoittiko 1800-luvulla vaimoihminen aina naimisissa olevaa naista? Saattoiko hän olla myös leski tai muu naisihminen?

Kysytty

Tarkoittiko 1800-luvulla vaimoihminen aina naimisissa olevaa naista? Saattoiko hän olla myös leski tai muu naisihminen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

'Vaimo' on tarkoittanut joko 'aviovaimoa' tai (aikuista) 'naista' ylipäätään. Tämä selviää esimerkiksi Kotuksen etymologisesta sanakirjasta.

'Vaimoväellä' on siten tarkoitettu 'naisväkeä'.

Naispuolista leskeä on voitu sanoa 'leskivaimoksi', kuten käy ilmi verkosta löytyvästä Suomen murteiden sanakirjasta.

Samoilla linjoilla on myös Kaisa Häkkinen Nykysuomen etymologisessa sanakirjassa (WSOY 2004), jonka 'vaimo'-artikkelissa sanotaan:

"Suomen kirjakielessä vaimo-sana on esiintynyt alusta alkaen sekä Agricolalla että samanaikaisissa käsikirjoituksissa, ja se onkin vanhimmassa kirjakielessä ollut aikuisen naisen nimitys --- Sekä vanhassa kirjakielessä että murteissa vaimo voi siis tarkoittaa naista yleisemmin, ei pelkästään aviovaimoa."

Häkkisen artikkelista löytyy myös sellainen mielenkiintoinen tieto, että suomen sukukielistä vain inkeroisen ja karjalan kielistä löytyy tarkka vastine 'vaimo'-sanalle. Esimerkiksi viron kielessä 'vaim' tarkoittaakin esim. 'henkeä' tai 'sielua' ja saamen 'váibmu' 'sydäntä'.

'Nainen'-sanasta Häkkinen puolestaan kirjoittaa, että:

"Suomen kirjakielessä nainen on esiintynyt Agricolasta alkaen. Tosin vanhimmassa kirjakielessä nainen on ollut melko harvinainen sana ---."

'Nainen' tulee samasta vartalosta, kuin 'naida'-sana.

Voi ajatella siis, että pikku hiljaa 'nainen' on korvannut 'vaimon' aikuisesta naispuolisesta ihmisestä käytettynä terminä. Tarkkoja aikarajoja on hankala antaa näillä tiedoilla.

8 ääntä

Kommentit

Kysytty sana "vaimoihminen" on sellaisenaan hakusanana Nykysuomen sanakirjassa, joka esittelee lähinnä 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alkupuolen kieltä ja sisältää sitaatteja esimerkiksi Aleksis Kiveltä (1834-1872).

VAIMOIHMINEN: naishenkilö, naisihminen, nainen
Esim. Yksinäisen vaimoihmisen mökki. Vaimoihmisen saavuttamaksi hyvä urheilutulos. Maijan edessä oli se yksi ja ainoa, mikä aina on vaimoihmiselle avoinna: ruveta piiaksi (F. E. Sillanpää).
https://kaino.kotus.fi/ns/Nykysuomen_sanakirja_6_Ts-O.pdf
Osa VI (1961)

Hiippakunnan maaseurakunnissa on 1821 kuollut 6872 miesihmistä ja 6372 vaimoihmistä. Turun Wiikko-Sanomat 9.8.1823

Amerikan maasa polttavat myös herrassukusetki vaimoihmiset, sekä naineet että naimattomat, tupakkia. Oulun Wiikko-Sanomia 19.2.1831

Yhdestä kellarista [Pompejissa] löyttiin 27 vaimoihmisen luuranko. Maamiehen ystävä 7.2.1846

Seurakuntaan on muuttanut 722 miestä ja 529 vaimoihmistä. Muutama vuosi sitten laskettiin Suomessa olevan 45 tuhatta vaimoihmistä enemmän kuin miehiä. Sanomia Turusta 5.1.1858

Palvelukseen otetaan toimellinen vaimoihminen, joka on tottunut rahan vaihetukseen. Yksi huushollin taitava vaimoihminen, 2 nuorukaista joilla olis halu värjärin oppiin ja 2 renkimiestä-- Sanomia Turusta 5.4.1861

Varastettu: 6 paria vaimoihmisten pumpulisukkia, 3 vaimoihmisen hattua ja yksi pienenläntä kirstunen Arkadiateatterissa. Uusi Suometar 4.5.1874

Vaalioikeutta eivät nauti: vaimoihminen, naitu taikka naimaton-- Sanomia Turusta 4.4.1885

Kaksi siivoa vaimoihmistä saa asunnon siistin naisihmisen kanssa. Kortelahdenkatu 19. Aamulehti 11.9.1894