Tapahtuuko tässä jokin kemiallinen reaktio, koska lopputuote (smoothie) maistuu suussani myrkyltä, vaikka ainekset ovat tavallisia? Kesäkurpitsa, pinaatti,…

Kysytty

Hei,

Tapahtuuko tässä jokin kemiallinen reaktio, koska lopputuote (smoothie) maistuu suussani myrkyltä, vaikka ainekset ovat tavallisia?

Kesäkurpitsa, pinaatti, kaurahiutale, pakastemansikka, banaani, maapähkinävoi ja kotimainen munanvalkuainen (Laitila), jossa on lisäaineena E202 ja E330. Virolaisen valkuaisen kanssa näin ei käy. Siinä ei ole lisäaineita. Smoothie maistuu suussani samalla tavalla metalliselta ja katkeralta kuin korianteri. Lisäksi pistelee kurkussa. En kuitenkaan ole näille milekään allerginen.

Sitovatko nuo lisäaineet esim pinaatista ja mansikasta rautaa mahdollisessa kemiallisessa reaktiossa? Tosin se maku ei ole rautainen yhtään. Mutta selkeästi jokin kemiallinen reaktio tässä käy ja haluaisin epätoivoisesti tietää, mikä ihme. En tiedä mistä tällaista voisi kysyäkään, joten lähestyn teitä.

Vastaus

Vastattu

Lisäaine E202 on kaliumsorbaattia ja E330 on sitruunahappoa. Kaliumsorbaatin pitäisi olla mautonta, sitruunahapolla taas on selvästi erottuva maku, jonka voi joskus huomata myös valmiissa tuotteessa, johon sitä on lisätty. Pinaatti - varsinkin vanhat lehdet - voi maistua kitkerältä tai suolaiselta, mikä johtuu joko sen oksaalihappo- tai kaliumpitoisuudesta.

Kysymykseen ei voi antaa varmaa vastausta, mutta mahdollisesti kyseessä on käytetyn pinaattierän luontainen kitkeryys, ehkä lisättynä sitruunahapon happamuudella.