Tanskaan on tulossa lisää naispatsaita. Mikähän tilanne on Suomessa? Kuinka paljon mies- ja kuinka paljon naispatsaita täällä on? Entä miten jakautuu…

Kysytty

Tanskaan on tulossa lisää naispatsaita. Mikähän tilanne on Suomessa? Kuinka paljon mies- ja kuinka paljon naispatsaita täällä on? Entä miten jakautuu liputuspäivät miesten ja naisten kesken?

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti Suomen patsaiden sukupuolijakaumasta ei löydy tilastotietoa. Suomen patsaille ei ole yhteistä koontisivua, mutta suomalaisia patsaita on koottu kattavasti Wikipediaan. Sukupuolijakaumasta saanee jonkinlaista osviittaa Wikipedian Suomen patsaat ja veistokset -teemasivulta täältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Suomen_patsaat_ja_veistokset

Lista Suomen liputuspäivistä löytyy sisäministeriön verkkosivulta täältä: https://intermin.fi/suomen-lippu/liputuspaivat/2024 Kyseiseltä listalta voi laskea, että naispuolisille henkilöille on viisi liputuspäivää ja miespuolisille yhdeksän liputuspäivää. Yhteensä vuonna 2024 on 30 liputuspäivää.