Tampereen Raholassa on Huokaustenkuja, Nyt haluaisin tietää missä tämä otse kivi on sijainnut? Se on jonkun kirkkoreitin varrella Ylöjärvi-Pirkkala, tai Nokia…

Kysytty

Tampereen Raholassa on Huokaustenkuja, Nyt haluaisin tietää missä tämä otse kivi on sijainnut? Se on jonkun kirkkoreitin varrella Ylöjärvi-Pirkkala, tai Nokia-Ylöjärvi, tai Nokia-Harjun Kappelikirkko. Kiven sijainti on kuulemma merkitty Isonjaon karttaan v.1767, mutta en minä semmoista löydä..Kiitos.

Vastaus

Vastattu

Huokauskivi oli Risuharjun eteläpuolella kulkeneen Pohjois-Pirkkalan (Nokian) suunnasta Ylöjärvelle vieneen tien varressa. Sen vieressä kirkkoväki lepäsi ja söi eväitään matkallaan Harjun vanhalle kirkolle. Läpimitaltaan 3–4-metrisen kiven ympärillä oli kappalaisen pelto, Huokauskivenmoisio.

Juhani Saarenheimon Vanhan Pirkkalan historian tiestöä ja liikenneoloja selvittävän osion perusteella kyseinen tie on saattanut olla osa "Kyröläisten markkinatieksi" kutsuttua reittiä, joka lienee tullut yleiseen käyttöön isonvihan jälkeen. Maantienä tämä se mainitaan ensi kerran 1744, ja se oli yleisesti käytössä Kyrön ja Tammerkosken väliä kuljettaessa. Jo vanhastaan olivat Kyröstä, Ikaalisisista ja Pohjanmaan puolelta Harjun ja Pispalan markkinoille kulkeneet käyttäneet Kyrön ja Mahnalan kautta kulkevaa oikotietä. Tämä kulki Sasin kylän kautta Pinsiönlähteelle, jatkui luonnollisen kulkuväylän tarjoavaa kangasta pitkin Ylöjärven kylän eteläpuolitse sekä edelleen Epilänharjun lounaisreunaa ja yhtyi Epilän Tiikonsillan luona Siurosta Tammerkoskelle kulkevaan yleiseen maantiehen.

Huokauskivenkuja lähtee Nokiantiestä pohjoiseen kohti Risuharjunpuistoa.

Lähteet:
Katajan ja kiven kansaa : elämän kirjoa Raholassa, Villilässä ja Ristimäessä
Tampere : kantakaupungin ympäristö- ja maisemaselvitys
Juhani Saarenheimo, Vanhan Pirkkalan historia

2 ääntä

Kommentit

Heikki Välimäen Winterin mutkan tarinoita kirjaan sivulle 14, kivi on merkitty nykyisen Tesoman Valtatien varteen suurin piirtein nyt jo puretun Tammermaticin kohdalle. Kivi on siis ollut Pinsiöstä nykyisen Tesoman kautta kulkeneen vanhan tien varrella.

Tarkennus. Pinsiöstä nnykyisen Tesoman kautta Harjun Kappelikirkolle kulkeneen vanhan tien varrella.