Tampereen Messukylän kirkon viereisen hautausmaan pieni, valkoinen, hirsinen(?)ruumishuone. Kenen suunnittelema, koska käyttöön, montako vainajaa mahtuu,…

Kysytty

Tampereen Messukylän kirkon viereisen hautausmaan pieni, valkoinen, hirsinen(?)ruumishuone.

Kenen suunnittelema, koska käyttöön, montako vainajaa mahtuu, jotain historiasta ... ?

Ulkokuva, rakennekuva - jos jossain nettiosoitteessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Messukylän kirkon läheisyydessä on vainajien säilytyspaikkana käytetty rakennus. Rakennuksen alkuperän selvittäminen edellyttää Messukylän seurakunnan asiakirjojen (vuosikirjat jne.) tai Kansallisarkistossa säilytettävien vanhojen palovakuutusasiakirjojen tutkimista. Saattaa olla, että talo on rakennettu noin vuonna 1878, Messukylän uuden kirkon yhteydessä olevan hautausmaan käyttöönoton yhteydessä. Messukylän seurakunnan arkistonhoitaja lupasi tarvittaessa auttaa kysyjää asiakirjojen haussa.