"Tammerkosken sillalla, näin heilin ensi kertaa---sill´oli yllään toffelipalttoo...jne" Mutta minkälainen takki se "toffelipalttoo" oikein oli? …

Kysytty

"Tammerkosken sillalla, näin heilin ensi kertaa---sill´oli yllään toffelipalttoo...jne"
Mutta minkälainen takki se "toffelipalttoo" oikein oli?
Duffelitakistakin olen kuullut, onko se samanlaista kangasta, onko se sama asia?
Ja miksi laulussa mainitaan erityisesti se heilin palttoo?
Oliko se kallista kangasta vai hyvin vaatimaton?

Vastaus

Vastattu

Laulun takki on todennäköisesti juurikin duffelitakki. Tammerkosken sillalla on alun perin kansanlaulu, jonka on sanoittanut Pasi (Basilius) Jääskeläinen (1869-1920). Tarkasta sanoitusvuodesta ei ole tietoa, mutta laulu on äänitetty ensimmäisen kerran vuonna 1904. Duffelitakit yleistyivät vasta toisen maailmansodan jälkeen, joten voimme arvella, että ne olivat harvinaisia 1900-luvun alun Suomessa, ja mainittu siksi erikoisuutena heilin yllä. Ehkä vieraan näköinen takki on ollut ikään kuin tuulahdus ulkomailta ja tuonut lisää vaikuttavuutta heiliin, joka laulun mukaan myös "käveli kuin herra". Duffelitakit sinänsä tulivat käyttöön Britannian kuninkaallisessa laivastossa vuoteen 1890 mennessä, ja toisessa maailmansodassa niitä käyttivät jo kaikki brittijoukot. Ne eivät siis varsinaisesti olleet "herrojen" vaatteita, mutta erikoinen näky varmasti Suomessa vuosisadan vaihteessa. Duffelitakit oli valmistettu karkeasta ja lujasta villakankaasta, ja niihin kuului tunnusmerkillisesti huppu sekä kiinnitystapa, jossa tavallisten pyöreiden nappien sijaan käytettiin silmukoihin pujotettuja puusta tai sarvesta valmistettuja pitkulaisia "tappeja".

Duffelitakin historiaa: https://dufflecoatshop.com/fi/blog/history-of-duffle-coat.html
Jääskeläinen laulaa Tammerkosken sillalla: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/12/08/pasi-jaaskelainen-tammerkosken…