Tämä liittyy sospsykologian tutkimukseen:"....vanhempaa vastassa on yhtenäinen asiantuntijoiden falangi" BILLIG ym 1988,81 Miten falangi selitetään?

Kysytty

Tämä liittyy sospsykologian tutkimukseen:"....vanhempaa vastassa on yhtenäinen asiantuntijoiden falangi" BILLIG ym 1988,81
Miten falangi selitetään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sivistyssanakirjasta löytyi monta merkitystä sanalle falangi. Tässä yhteydessä luulisin sen tarkoittavan antiikin taistelumuotoa, taktista yksikköä, jossa sotilaat muodostavat useista peräkkäisistä riveistä kiinteän, yhtenäisesti toimivan ryhmän.

Muita merkityksiä sanalle falangi on 1. sormen tai varpaan nivel, sormiluu 2. ranskalaisen F.M.C. Fourier'n luoma varhaisen sosialismin suosima eräänlainen kolhoosi 3. monissa maissa kiinteästi järjestäytynyt oikeiston poliittinen ryhmä, varsinkin Espanjassa 1939-75 sekä Libanonissa sisällissodan alettua 1974.