Tämä lapsuudessa oppimani runo on antanut minulle voimaa näinä monenlaisten kriisien aikoina. Harmikseni muistan siitä vain säkeitä sieltä täältä. Se kertoo…

Kysytty

Hei!
Tämä lapsuudessa oppimani runo on antanut minulle voimaa näinä monenlaisten kriisien aikoina. Harmikseni muistan siitä vain säkeitä sieltä täältä. Se kertoo maailman suuresta ihmeellisyydestä ja muistuttaa miten hienon lahjan me ihmiset olemme saaneet. Olisi ihanaa jos saisin kuulla runon kokonaisuudessaan.

Runo voisi löytyä kansakoulun lukukirjoista (olen käynyt kansakoulua v. 1954-59) tai sen ajan pyhäkoulukirjoista.

Kirkassilmälapsi, kuva Jumalan,
vaeltaja pieni tiellä taivahan,
kalliin lahjan sait sä,
lahjan elämän,
suuren velvoittavan,
aina kestävän.

Katso ympärilles,
kaikk' on ihanaa:
perho, kukka, järvi sininen
kertoo suuruudesta isän ylhäisen.
Kehoittavi sua ylös [katsomaan?]
kaunista ja hyvää aina etsimään.
Luojan suuri maa..

Vastaus

Vastattu

Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokannan mukaan Maija Konttisen (1873-1949) runo "Kirkassilmä lapsi" alkaa: "Kirkassilmä lapsi, kuva Jumalan, vaeltaja pieni, tiellä taivahan". Runo sisältyy kirjaan Konttinen, Maija: "Koulutieltä : runoja ja suorasanaista" (Valistus, 1938).

Voit tarkistaa kirjan saatavuuden Finna-hakupalvelusta:

https://finna.fi

Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokanta:

https://lastenkirjainstituutti.fi/kirjasto/onnet-tietokanta