Tämä kysymys voi olla epämiellyttävä ja kuulostaa trollaamiselta, mutta kysyn tätä silti tosissani. Olen YouTubessa kuunnellut äänikirjana Kalle Kajanderin…

Kysytty

Hei! Tämä kysymys voi olla epämiellyttävä ja kuulostaa trollaamiselta, mutta kysyn tätä silti tosissani. Olen YouTubessa kuunnellut äänikirjana Kalle Kajanderin kirjaa nimeltä Nälkämailta. Siinä kerrottaan, kuinka ihmiset ilmeisesti mahdollisimman salaisesti keittivät padassa vettä, johon oli lisätty ihmisten ulosteita ja jota sitten annettiin lehmille, jotka joivat sitä vettä ilmeisesti kun ei muuta tarjottu. Tämä oli siis 1860-luvulla ja tuo vesi luultavasti antoi lehmän maidolle ominaisen maun, josta jotenkin saattoi erottaa ulosteen maun. Voiko tuo pitää paikkaansa, mitä kirjassa kirjoitettiin, että eläimiä nälkäaikoina muun ravinnon puutteessa ruokittiin noin vastenmielisellä tavalla?

Vastaus

Vastattu

Ihmisen ulosteita on todella käytetty karjan ruokinnassa Kajanderin kuvailemalla tavalla.

K. T. Jutila kertoo seuraavaa kirjoituksessaan Tutkimuksia Peräpohjolan ja Lapin talous- ja asutusoloista: "Ihmislannan käyttäminen karjanruokinnassa talvisaikaan n. s. moskana oli vielä 1800-luvun loppupuolellakin verraten yleistä Lapissa ja sen alkupuolella muuallakin pohjoisimmassa Suomessa."

Menettelyn vastenmielisyyttä ja siihen liittyvää salakähmäisyyttä Jutila valottaa siteeraamalla lääninagronomi K. Laurinin toimintakertomusta vuodelta 1880: " -- Tämä 'voimarehu', joka on päässyt yleiseen käytäntöön läänin pohjoisosassa, varsinkin Lapinmaassa, jonka asukkaat ovat erikoistaitureita mitä pahanmakuisimman maidon tuottamisessa, ei liene aivan helposti käytännöstä poistettu, sillä alkuperäinen vanhoillisuus ilmaantuu tässä, niinhyvin kuin kaikessa muussa. Jos maito ja siitä valmistetut tuotteet käytettäisiin yksinomaan kotitarvetta varten, niin asia ei liikuttaisi ketään muuta, vaan kun niin ei ole asianlaita, niin olisi syytä sekaantua tähän epätapaan, sillä tällaisella ruokinnalla valmistettujen karjantuotteiden myynti oloihin perehtymättömille henkilöille, joille vasta jälestäpäin osittain haju-, osittain makuelimiensä välityksellä tai muulla tavoin saadun tiedon avulla asian oikea laita valkenee, on törkeää väärinkäyttöä, joka, harjoittakootpa sitä tavaran tuottajat itse tai toisessa kädessä asianlaidan tuntevat voikauppiaat, olisi hallituksen toimesta kiellettävät määräämällä hyvin korkeat sakot, ellei ennen myyntiä puheena olevasta inhoittavasta karjanruokinnasta ole nimenomaan ilmoitettu. Menettely, jonka häpeällisyyden kyllä kansa käsittää, salassa pidetään siitä syystä kokonaan ja siis ei ole uteliaan agronoomin tai jonkun muun henkilön, jonka puolelta voidaan odottaa kiroustuomiota 'portteri-ruokinnalle', helppo päästä sen perille."

K. T. Jutila, Tutkimuksia Perä-Pohjolan ja Lapin talous- ja asutusoloista. IV, Karjanhoidosta. - Acta forestalia fennica 28