Tämä kysymys saattaa vaikuttaa epätodelta, mutta en ole yksin näköhavaintoni kanssa. Miten kahvinkeittimestä voi tulla enemmän valmista kahvia, kuin mitä…

Kysytty

Hei!
Tämä kysymys saattaa vaikuttaa epätodelta, mutta en ole yksin näköhavaintoni kanssa.
Miten kahvinkeittimestä voi tulla enemmän valmista kahvia, kuin mitä sinne laitettu vesimäärä edellyttäisi?
Ymmärtäisin, jos kyseessä olisi laite mikä on suunniteltu niin että vastuksen suojaamiseksi keittimeen jää pieni määrä vettä, mutta ainakin oma pieni Ideale-merkkinen ei ilmeisestikään ole sen mallinen. Myös tuttavani ihmetteli samaa asiaa Philips-merkkisen kahvinkeittimen osalta.

Vastaus

Vastattu

Kahvinkeittimeen laitetaan tavallisesti kylmää vettä. Nesteet laajenevat lämmetessään, joten periaatteessa keittimen lämmittämän veden tilavuus voi olla suurempi kuin siihen mitatun veden määrä. Selvästi havaittavaa eroa ei kuitenkaan pienessä keittimessä luulisi syntyvän, koska käytetystä vedestä osa haihtuu kuumennettaessa ja osa imeytyy kahvijauheeseen, mikä omalta osaltaan pienentää valmiin juoman tilavuutta.

Ihanteellisessa tapauksessa kahviin uutettujen yhdisteiden määrä on 1–1,5% eli kahvikupillisesta 98–99% on vettä. Jos valmista juomaa tulee keittimestä odotettua enemmän, syy voi löytyä kahvijauheestakin: on käytetty liian karkeaa jauhatusta tai mitattu annos on ollut liian pieni, jolloin vesi valuu suodattimen läpi liian nopeasti eikä kahvijauheeseen imeydy niin paljon vettä kuin hienompaa jauhatusta tai suurempaa kahvimäärää käytettäessä. Myös kahvin paahtoasteella on vaikutusta: tummapaahtoinen kahvi kyllästyy vedellä vaaleata helpommin.

Kahvinkeittimissä on eroja sen suhteen, kuinka lämpimäksi ne lämmittävät veden. Jos vesi on alle 90-asteista, uuttoa pitää tehostaa hienommalla jauhatuksella. Jos vesi taas on lähes kiehuvaa, pitää käyttää hieman karkeampaa jauhatusta.

Lähteet ja kirjallisuutta:
Anette Moldvaer, Kuumana kahviin : kahviharrastajan käsikirja
Petri Nieminen & Terho Puustinen, Kahvi : suuri suomalainen intohimo

1 ääntä

Kommentit

Kyllä veden kylmeneminen ihan silminnähden vajentaa veden pintaa. Kun kaadan kiehuvaa vettä mukin täyteen, enkä alakaan juoda sitä ihan pian, niin veden jäähdyttyä näyttää siltä kuin olisin jo hörpännyt. Kokeile itse!