Radiossa kuultu katkelma Juha Mannerkorvelta

Kysytty

Tämä katkelma on Juha Mannerkorvelta. Kuulin sen radiosta 60- tai 70-luvulla:
"Jos ihminen epätoivon kaupungissaan jonkun ihmisen löytää, jonka.."(en muista enempää; ajatus on, että löytää ihmisen joka on samalla aaltopituudella, ja jonka löytymistä on syytä juhlia).
Muistelen, että tämä olisi ollut jonkun kuunnelman motto-lause, mutta voi olla peräisin muustakin tekstistä.
Siispä: löytäisittekö lähteen?

Vastaus

Vastattu

Kysymyksessä muisteltu Mannerkorpi-katkelma on kokoelmaan Kylväjä lähti kylvämään sisältyvän runon "Että he kaikki yhtä olisivat" (lainausmerkit kuuluvat nimeen): ensimmäisestä säkeistöstä: "--- / Sillä jos ihminen epätoivonkaupungissaan / toisen ihmisen tapaa, / joka samaa kieltä puhuu kuin hän, / ihmisen, / jonka 'niin niin' on sama kuin hänen, / 'ei ei' sama kuin hänen, / ja mikä niistä on yli, / sekin samaa kuin hänen, -- " (s. 50).