Talvi- ja jatkosodan aikana rintamalta karanneista, kutsuntoihin saapumattomista ja muuten sotaa vältelleistä henkilöistä, nk. käpykaartilaisista, on julkaistu…

Kysytty

Talvi- ja jatkosodan aikana rintamalta karanneista, kutsuntoihin saapumattomista ja muuten sotaa vältelleistä henkilöistä, nk. käpykaartilaisista, on julkaistu kirjallisessa muodossa tilastoja kuntakohtaisesti. Tilastoissa ei ole eritelty henkilöitä nimeltä, mutta esim. eri sotilasarvoissa toimineet on laskettu erikseen kunnittain. Löydättekö tällaiselle julkaisulle nimeä?

Kysymyksen on esittänyt asiakas Laitilan kaupunginkirjastossa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Kyseessä lienee Jukka Kulomaan väitöskirja "Käpykaartiin? 1941-1944 : sotilaskarkuruus Suomen armeijassa jatkosodan aikana" (Helsinki 1995). Väitöskirjassa on tilastoitu mm. karkuruutta sekä palvelusmääräysten laiminlyöntejä kunnittain ja sotilaspiireittäin kenttäoikeuksien arkistojen perusteella.

4 ääntä

Kommentit

Tämä Kulomaan kirja on ollut asiakkaallamme jo lainassa, eikä ollut hakemamme julkaisu.