Tällainen hassu kysymys tuli mieleen. Elokuvissa löytyy joku vanha asiakirja tai esine, jossa on paksu pölykerros päällä. Onko jotain filmipölyä, jolla pöly…

Kysytty

Hei! Tällainen hassu kysymys tuli mieleen. Elokuvissa löytyy joku vanha asiakirja tai esine, jossa on paksu pölykerros päällä. Onko jotain filmipölyä, jolla pöly saadaan ja siihen liittyen, miten asiakirjat saadaan vanhan näköiseksi , esim. kelllertäviksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pari käytännön esimerkkiä:
Paperin vanhentaminenb:
1. Revi reunat
2. Pidä noin 4 cm päästä kynttilästä/sytkäristä, mutta älä anna syttyä tuleen. Tuloksena ruskeita jänniä jälkiä.
3. Purista mytyksi ja suorista uudestaan.
4. Valmista kuppi teetä, ja sivele kostealla teepussilla paperia. Jos pussi ehtii kuivua, sitä voi taas dipata kupissa.
5. Viimeisen silauksen antaa kupin jäljet paperissa; anna teen valua kupin yli reunoille, ja aseta kuppi paperin päälle hetkeksi.

Tai valokuvan vanhentaminen - Photoshop tutoriaali
Avataan Photoshop ja avataan kuva mitä halutaan editoida. Eli File -> Open -> ja valitaan kuva tai kansio josta valitaan kuva ja Enter eli kuva auki, mä valitsen nyt tällaisen tytön joka on mustavalkoisena, mutta myös värikuvalle voi tehdä tän saman editoinnin ja tulos on ihan yhtä hyvä. Ensinnä sumennetaan hiukan kuvaa, ettei se ole liian terävä vanhaksi kuvaksi, eli avataan valikko Filter -> Blur -> Surface Blur ja laitetaan arvoiksi Radius 5 ja Treshold 6, näitä voi oman maun mukaan säädellä miten parhaaksi näkee..Ensinnä sumennetaan hiukan kuvaa, ettei se ole liian terävä vanhaksi kuvaksi, eli avataan valikko Filter -> Blur -> Surface Blur ja laitetaan arvoiksi Radius 5 ja Treshold 6, näitä voi oman maun mukaan säädellä miten parhaaksi näkee..
Ks. lisää http://melankoliaajavaloisiakuvia.blogspot.fi/2014/01/valokuvan-vanhent…
Käytännön ohjeita teoksessa:
Hart, Eric
The prop building guidebook : for theatre, film, and tv
Burlington, MA : Focal Press, 2013. - 382 s. : kuv ; 24 x 27 cm
ISBN 978-0-240-82138-2

Pahoittelen hidasta vastaamista, joulu tuli väliin.