Tällä sivustolla on kysytty jo kerran aloittelijalle soveltuvista ruotsinkielen opiskeluun sopivista kirjoista, jotka olivat: Turpeinen, Kaija, Lycka till! :…

Kysytty

Hei,

Tällä sivustolla on kysytty jo kerran aloittelijalle soveltuvista ruotsinkielen opiskeluun sopivista kirjoista, jotka olivat:

Turpeinen, Kaija, Lycka till! : ruotsin alkeiskirja aikuisille, 2001.

Fiilin, Ullamaija, Fullträff igen! : ruotsin kielioppi aikuisille, 2019.

Göransson, Ulla, På svenska! : svenska som främmande språk. 1, Lärobok : A1 & A2, 2010.

Keränen, Marit, Vi ses! : svenska för nybörjare, 2018.

Kysymykseni kuitenkin on, että sopivatko nämä kirjat henkilölle, joka haluaa myymälässä tai liikkeessä kehittää taitojaan myyjän asiakaspalveluammatissa? Vai olisiko joku toinen kirja suunnattu juuri myyjille? Ymmärrän ruotsinkieltä minulle puhuttaessa, mutta en osaa itse muodostaa kieliopillisia lauseita. En koe olevani täysin aloittelija.

Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Löytyyhän näitä erityisesti asiakaspalveluun ja liiketoimintaan kohdistuvia ruotsin oppikirjoja. Helmet-kokoelmasta löysin esimerkiksi nämä kaksi.

Mitt i prick : svenska i affärslivet | Helmet-kirjastot | helmet.fi (finna.fi)
Gå med vinst! : affärssvenska för högskolor | Helmet-kirjastot | helmet.fi (finna.fi)

Tietysti peruskielioppi ja hyvä sanastollinen pohja ovat oleellisia, kun aletaan kartuttamaan ammattikieltä ja harjoittelemaan tiettyjen tilanteiden hoitamista toisella kielellä.

Voit myös itse etsiä Helmet-sivulta vastaavia teoksia käyttämällä hakusanoja "ruotsin kieli" ja jokin seuraavista; "liike-elämä", "liiketalous", "kauppa-ala".
Kummastakin kirjasta löytyy myös kieliopin harjoituksia ja esimerkkejä asiakastilanteista.