Taivaannaulan nettisivulla (https://www.taivaannaula.org/perinne/kansanperinteen-pyhat/tuomaan-paiva/) kerrotaan, että "Tuomaan päivään viettoon liittyvät…

Kysytty

Taivaannaulan nettisivulla (https://www.taivaannaula.org/perinne/kansanperinteen-pyhat/tuomaan-paiv…) kerrotaan, että "Tuomaan päivään viettoon liittyvät vanhat suojaavat aurinkosymbolit, joita tunnetaan useita." Mistä löytyisi kuvia näistä symboleista? Ja haussa nimenomaan Tuomaan päivään liitetyt symbolit, ei pelkästään vanhat aurinkosymbolit.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuomaan päivään liitetyistä symboleista on tähän päivään säilynyt ainoastaan Tuomaanristi, eli lastukoristeinen risti. Valitettavasti en löytänyt mistään etsimistäni lähteistä tietoa vanhoista Tuomaan päivään liitetyistä aurinkosymboleista. Etsin tietoa verkosta hauilla "Tuomaan päivä aurinkosymbolit", "Tuomaan päivä aurinko symbolit" ja "Tuomas aurinko symbolit". Lisäksi kokeilin hakua "talvipäivänseisaus aurinko symbolit"

Hain tuloksetta tietoa myös kirjoista Symbolit & merkit : [alkuperä ja merkitys] sekä Hans Biederman ja Pentti Lempiäinen: Suuri symbolikirja