Tahtoisin tietää seuraavien nimien alkuperän ja merkityksen: Taika, Tinka, Sinna, Sinja ja Piitu.

Kysytty

Tahtoisin tietää seuraavien nimien alkuperän ja merkityksen: Taika, Tinka, Sinna, Sinja ja Piitu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taika
Suomen sanaan "taika" pohjautuva etunimi, jolloin lähinnä tulevat kysymykseen tämän sanan merkitykset kiehtova, salaperäinen voima, lumous.

Tinka
Naisen nimi. Ei tietoa alkuperästä. Äänneasultaan viittaisi Inka-nimeen.

Sinna
Sisällöltään epäselvä nimi, mahdollisesti lähtökohtana on 'Sini(kka)' tai 'Sina', 'Siina'. Toisena mahdollisuutena on Signen kansanomaisiin muuntumiin kuuluva 'Sinne'.

Sinja
Naisen nimi. Ei tietoa alkuperästä.
Suomalainen Senja-nimi on alkuaan kreikkalaisen Ksenia-nimen muunnos. Venäjällä nimestä on useita muunnoksia, kuten Kseneja, Aksinja, Ksenja... Voisi siis olla muunnos Senjasta.

Piitu
Naisen nimi, luultavasti 'Beatan' muunnos. Beata on johdettu latinan sanasta beatus 'onnellinen, autuas', ja siitä on vanhastaan useita muunnoksia.

Lähdekirjoina on käytetty:
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja
Vilkuna: Etunimikirja

Internetisssä on Anita Kosken Erikoiset nimet -kalenterisivut, jossa on harvaisia etunimiä ja ehdotukset nimipäiviksi:
http://www.etunimet.net/nimipaivat.htm