Tahtoisin tietää Dani-nimen taustat.. Vaikka ei ole kalenterissakaan kun nimipäivä Danielilla ja muuntuu siitä.

Kysytty

Tahtoisin tietää Dani-nimen taustat.. Vaikka ei ole kalenterissakaan kun nimipäivä Danielilla ja muuntuu siitä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Dani on Dan-nimen tavoin lyhentymä nimestä Daniel, joka on hepreaa ja merkitsee "Jumala on tuomarini". Dan-nimeä voidaan pitää myös itsenäisenä nimenä, jolloin merkitys on "tuomari". Irlannin mytologiassa Dan on äitijumalatar, ja nimen iirinkielinen merkitys on "tummatukkainen".

(Lähde: Lempiäinen Pentti, Suuri etunimirja WSOY 1999)