Tahtoisin käyttää tulevassa podcastissani materiaalina teosta; tunturien yöpuoli. Teoksen kirjailija Samuli Paulaharju on kuollut yli 70 vuotta sitten ja…

Kysytty

Hei! Tahtoisin käyttää tulevassa podcastissani materiaalina teosta, jonka tekijä on kuollut yli 70 vuotta sitten ja hänellä ei taida olla jälkikasvua elossa. Tarkoittaako tämä tekijänoikeuden kannalta sitä, että voin lukea kirjan tarinoita podcastissani sanasta sanaan äänikirja-tyyliin, vai onko teoksen käyttö muulla tavoin rajoitettua? Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Tekijänoikeuslain mukaan tekijänoikeudet ovat voimassa tekijän eliniän ja 70 vuotta hänen kuolemansa jälkeen. Sen jälkeen oikeudet eivät ole enää voimassa, vaan teosta voi käyttää maksutta ja oikeudenhaltijalta (esim. perikunnalta) lupaa kysymättä. Lisää tietoa tekijänoikeuslaista löytyy Finlexistä. Tätä vastausta koskeva laintulkinta on varmistettu Suomen kirjailijaliitto ry:n lakiasiantuntijalta.