Tähän kysymykseen liittyen, kuinka monta itsenäisyydenkatua Suomesta löytyy ja kuinka moni kaupunki noudatti tätä ohjetta 1957? https://www.kirjastot.fi/kysy…

Kysytty

Tähän kysymykseen liittyen, kuinka monta itsenäisyydenkatua Suomesta löytyy ja kuinka moni kaupunki noudatti tätä ohjetta 1957? https://www.kirjastot.fi/kysy/1957-valtiovalta-kehoitti-kaupunkeja-nime…

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kunnallislehdestä, vsk.1957-1958 löytyi nimenmuutokset vain Tampereelta ja Lauritsalasta (nyk. Lappeenrantaa). Jotkut kunnat muuttivat Itsenäisyydenkadun sijasta nimen Vapaudenkaduksi. Näitä olivat Oulu, Tornio ja Forssa. Varkaus ja Riihimäki muuttivat puistonsa Itsenäisyyden puistoksi. Valkeakoski muutti torinsa Itsenäisyydentoriksi ja Kokkola "päätti periaatteessa muuttaa jonkin torin Itsenäisyyden toriksi tai kadun Itsenäisyydenkaduksi". Eli käytännöt vähän vaihtelevia, mutta nämä päätökset tehtiin Suomen itsenäisyyden 40 v kunniaksi.

0 ääntä

Kommentit

Postinumeroluettelo (verkossa 2018) tuntee kuusi Itsenäisyydenkatua: Ikaalinen, Lappeenranta, Loimaa, Pori, Rauma, Tampere. Lisäksi Itsenäisyydentie (Luumäki, Sastamala) ja Itsenäisyydenaukio/Självständighetsplan (Turku). Nämä eivät kaikki olleet kaupunkeja 1950-luvulla.

Vanhimman painetun postinumeroluettelon (1971) kadunnimiluetteloista löytyi neljä Itsenäisyys- tai Itsenäisyyden-alkuista nimeä paikkakunnilta, jotka olivat kaupunkeja jo 1950-luvun lopulla: Lappeenranta, Pori, Tampere, Turku. Julkaisusta puuttuu joitakin sellaisia pieniä kaupunkeja, joissa oli käytössä vain yksi yhteinen postinumero.

Kysymys oli: Kuinka moni kaupunki noudatti ohjetta vuonna 1957? Tarkasti ottaen Lappeenranta ei kuulu joukkoon, koska Itsenäisyydenkatu on Lauritsalan kaupunginosassa, joka ei silloin kuulunut Lappeenrantaan. Lauritsala ei ollut kaupunki.