Taas, Toimeksiantajani haluaa tietoa merisäähän liittyvästä "nattnord"-ilmiöstä, mutta en löydä googlaamallakaan siitä tietoa. Osaisitteko auttaa?…

Kysytty

Toimeksiantajani haluaa tietoa merisäähän liittyvästä "nattnord"-ilmiöstä, mutta en löydä googlaamallakaan siitä tietoa. Osaisitteko auttaa? Lähdekirjallisuus olisi hienoa plussaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Nattnordan", suomeksi "maatuuli", on säätieteellinen ilmiö, joka on selkeästi esitetty Ilmatieteen laitoksen sivulla ks. Merituuli ja maatuuli - Ilmatieteen laitos. Hakusanoja tiedonhakijalle artikkelihakuja varten ovat esim. solgångsvind, sjöbris, landbris, kvällsbris.

Muutamia kirjoja aiheesta: Olkkonen, Petteri: Saaristomerenkulku, Rinne, Juhani: "Suomalainen sääopas", Meisel, Tony: "Kaptenens nödhandbok : hur du löser krissituationer till sjöss",