Taas kerran kirjastonhoitajat Halusin kysyä kahta eri asioita. Ensimmäinen kysymys miksi japanilaiset pitävät kasvomaski niin paljon ja toinen kysymys mistä…

Kysytty

Hei taas kerran kirjastonhoitajat

Halusin kysyä kahta eri asioita. Ensimmäinen kysymys miksi japanilaiset pitävät kasvomaski niin paljon ja toinen kysymys mistä johtuu että Yhdysvaltain ihmisille alastomuus on tabu vaikka he tekevät todella paljon porno ja erotiikka elokuvia? Iso kiitos kaikille jotka yrittävät vastata näihin kysymyksiini samalla toivon hyvää kesän jatkoa ????

Vastaus

Vastattu

Japanilaisten kasvomaskin käyttöä selittää ehkä parhaiten huomio japanilaisen kulttuurin luonteesta: toisten huomioonottamiselle ja yhteiseksi hyväksi toimimiselle pannaan paljon painoa. Hengitysteitse tarttuvia epidemioita vastaan Japanissa ollaan taisteltu kasvomaskein jo toistasataa vuotta, eikä nykyään ole tavallisen nuhanenän ollenkaan tavatonta varustautua maskilla – oli sitten influenssa-aaltoa tai ei.

Pohjoisamerikkalaisten kompleksisen alastomuussuhteen taustalle ovat kulttuurintutkijat tarjonneet selitykseksi sikäläisen kulttuurin puritanistisia juuria ja puritanismin laaja-alaista vaikutusta amerikkalaiseen yhteiskuntaan ja sen kehitykseen. Paradoksaalisen tuntuisesti alastomuuden  – ja siihen liittyen seksin –  tabuluonne on puritanistisen moraalin läpitunkemassa amerikkalaisessa kulttuurissa ollut omiaan luomaan kysyntää pornografialle ja mittavan pornoteollisuuden vastaamaan tähän kysyntään. Pornografia nähdään paheena siinä missä tupakka, alkoholi tai roskaruoka, ja yksilönvapauden nimissä katsotaan itse kunkin oikeudeksi saada päättää omasta kulutuksestaan.

Yhden vuonna 2018 toteutetun yliopistollisen tutkimuksen mukaan edellisen kuukauden aikana yli 90% amerikkalaisista miehistä ja yli 60% naisista oli katsonut pornoa. Kun on kysyntää, on myös tarjontaa.

Taustatietoa:
Masks in Japan Are Everyday Items | Web Japan (web-japan.org)
Sexuality and Nudity: An American Paradox - The Cross Border Blog (howtoguide.org)
Americans judge nudity harshly – The Plaid Press
Book review of The Pornification of America: How Raunch Culture Is Ruining Our Society by Bernadette Barton - The Washington Post