Täällä Pohjantähden alla osa 2:ssa esiintyy yhdessä kappaleessa polkupyöräilevä poika nimeltä Arvo Laurila. Lauriloilla ei kuitenkaan tämän nimistä poikaa ole,…

Kysytty

Täällä Pohjantähden alla osa 2:ssa esiintyy yhdessä kappaleessa polkupyöräilevä poika nimeltä Arvo Laurila. Lauriloilla ei kuitenkaan tämän nimistä poikaa ole, eikä pojasta kerrotut vähäiset, pääasiassa hienon polkupyörän omistamisen kautta kerrotut tiedot muutenkaan täsmää Lauriloihin. Kuka tämä Arvo siis on ja mikä merkitys hänellä on tarinalle? Miksi hänelle on omistettu kappale tässä kirjassa?

Vastaus

Vastattu

Olisikohan Linna epähuomiossa tai painovirhepaholainen kiusallaan tehnyt tässä kohdassa Arvo Töyrystä Laurilan? "Laurilan Arvon" kuvaus sopisi hyvin Kalle Töyryn vanhimpaan poikaan, johon on aikaisemminkin teoksessa vastaavalla tavalla ohimennen viitattu:

"Akseli seisoi katse lattiaan luotuna opettajan kiristäessä tietoja tappelusta. -- Opettaja turvautui Töyryn Arvoon. Arvo oli muihin nähden pienessä erikoisasemassa. Suuren talon poikana hän käyttäytyi paremmin kuin useat muut, niin kuin olisi jo pienenä tajunnut talonpoikaisarvokkuuden velvoituksen." (Täällä Pohjantähden alla. 1, s. 144)

"Laurila oli taksvärkissä ja niitti kauraa. Töyryn Arvo-poika haravoi hänen jäljessään. Laurila löi viikatteensa kiveen. Hän oli sen juuri hionut, ja siksipä hän alkoikin kiroilla -- " (Täällä Pohjantähden alla. 1, s. 164)

"Isäntä oli kiihtynyt puhuessaan. Hänen leukansa tärisi ja ääni kävi katkonaiseksi kiihtyneen hengityksen vuoksi. Rippikouluikäinen Arvo-poika ilmestyi keittiön ovelle, josta hän levottomana katseli pirttiin. -- Halme ja Otto nousivat. Emäntä näkyi melkein pelkäävän Anttoota, ja Arvokin astui pirtin puolelle. Ovenraosta kurkistelivat nuoremmat pojat säikähtäneen näköisinä." (Täällä Pohjantähden alla. 1, s. 265–266)