Svenska Teatern ja Aleksanterin teatteri: salit ovat samantyylisiä. Onko niillä yhteinen esikuva? Onko Suomessa muita niiden arkkitehtien Benard ja Benois…

Kysytty

Svenska Teatern ja Aleksanterin teatteri: salit ovat samantyylisiä. Onko niillä yhteinen esikuva? Onko Suomessa muita niiden arkkitehtien Benard ja Benois töitä? Elämäkertatietoja Benardista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginmuseon julkaisussa "Narinkka : 1984" on sivuilla 90-110 Liisa Bycklingin artikkeli "Helsingin venäläisen Aleksanterin teatterin rakennusvaiheet". Siinä hän kertoo että kenralikuvernööri Nikolai Vladimirovits Adlerberg teki päätöksen venäläisen teatterin rakentamisesta v.1875. Hän määräsi hankkimaan Nicolas Benois'n suunnitteleman Uuden teatterin (nyk. Ruotsalaisen teatterin) mitat malliksi ja vertailukohdaksi. Rakennuspiirustukset teki kenraalimajuri Mihail Mihailovits Frolovin johdolla virkatehtävänään Petr Petrovits Benard, asemaltaan Viaporin linnoituksen insinöörihallinnon esimies ja arvoltaan everstiluutnantti. Benard suoriutui tehtävästään nopeasti, vajaassa kuukaudessa, ilmeisesti siksi että hänen uskotaan käyttäneen valmiita tyyppipiirustuksia. Suosittelen Bycklingin artikkelia samoin hänen kirjoittamaansa kirjasta "Aleksanterin teatteri 120 vuotta", 2000, ISBN 951-96019-4-5. Kirjan lähdeluettelo on varmasti myös sinulle hyödyllinen. Ruotsalaisesta teatterista on julkaistu mm. teokset "Benois teaterhus" / av Marius af Schulten, 1970, ja "Chiewitz teaterhus" / av Tor Weckström, 1966. Teosten saatavuuden voit selvittää osoitteesta http://www.libplussa.fi. Suosittelen sinulle myös vierailua Teatterimuseon sivuilla http://www.teatterimuseo.fi . Etusivulta on linkki museon näyttelyihin, joista löytyy aineistoa mm. Suomen teatterihistoriasta.