Suosittele minulle ihan mitä tahansa suomeksi kirjoitettua kirjaa. Saa olla lasten, nuorten, tai aikuisten romaani, tietokirja, sarjakuva ja mitä niitä onkaan.

Kysytty

Suosittele minulle ihan mitä tahansa suomeksi kirjoitettua kirjaa.

Saa olla lasten, nuorten, tai aikuisten romaani, tietokirja, sarjakuva ja mitä niitä onkaan.

Vastaus

Vastattu

Helmet-lukuhaasteen kannalta varmaan mukavaa on, että kirjastonhoitajan suositukset ovat sivumäärältään ennemin lyhyitä kuin pitkiä. Suomeksi kirjoitetuista teoksista suosittelen esimerkiksi Aino Frilanderin Los Angeles -esseitä, Juliana Hyrrin Päivänkakkarameri-sarjakuvaa ja Elina Hirvosen Rakkauksien lokikirjaa. Jos kirjan ei tarvitse olla suomeksi kirjoitettu vaan myös suomeksi käännetyt sopivat, suosittelen lisäksi Elisa Shua Dusapinin Sokcho talvella -teosta, Ágota Kristófin Isoa vihkoa, Annie Ernaux'n teosta Isästä/Äidistä ja Anneli Furmarkin sarjakuvaa Tule kanssani kulman taa. Tietokirjoista vinkkaan vaikkapa Raisa Omaheimon Ratkaisuja läskeille -teosta ja Hannu Salmen kirjaa Tunteiden palo: Turku liekeissä 1827. Näistä löytynee jotain vetävää lukuhaasteeseen.