Suomi ja unkari ovat ( suomalaisurgil.) sukulaiskieliä. Espanja ja italia taas ovat romaanisia kieliä. Miksi suomalaisille on kuitenkin helpompi oppia…

Kysytty

Suomi ja unkari ovat ( suomalaisurgil.) sukulaiskieliä.

Espanja ja italia taas ovat romaanisia kieliä.

Miksi suomalaisille on kuitenkin helpompi oppia espanjaa tai italiaa kuin unkaria????

Vastaus

Vastattu

Suomi ja unkari kuuluvat samaan suomalais-ugrilaiseen kielikuntaan ja laajemmin ottaen samojedikieletkin käsittävään uralilaiseen kielikuntaan. Suomi ja unkari ovat kuitenkin hyvin kaukaisia sukulaisia, yhtä kaukana toisistaan kuin esimerkiksi ruotsi ja kreikan kieli. (Lähde: Suomi-Unkari seuran verkkosivut)

Espanja on varsin foneettinen kieli, eli lausuminen on hyvin lähellä kirjoitusta. Näin ollen espanjan ääntäminen on suomalaisille varsin vaivatonta, mikä saattaa helpottaa oppimisprosessia. (Lähde: Kielikoulu Nuevo Mundon verkkosivut)

Samoin suomalaisen on mahdollisesti helpompi oppia italian alkeet kuin monien muiden kielten, koska sitä suurin piirtein kirjoitetaan samalla tavalla kuin puhutaan. Täten italian kieli on suomalaiselle suhteellisen helppoa ääntää, kun kielen perussäännöt ovat hallussa. (Lähde: Studentum.fi-verkkosivusto)

0 ääntä

Kommentit

Jos puhtaan vain ääntämisen helppoudesta tai vaikeudesta, niin suomen ja latinan ääntämisessä on paljon yhteisiä peruselementtejä -- sattumalta kylläkin. Espanjan ja italian kielissä on paljon näitä yhteisiä piirteitä jäljellä, kun muissa romaanisissa kielissä ääntäminen on muuntunut suuntaan, joka on suomalaiselle vaikeampi oppia. Mutta jos otetaan huomioon sekin, että me opimme koko ajan naapureidemme indoeurooppalaisia kieliä, niin niiden vaikutus tukena espanjan ja italian opinnoissa.

Hämmentävintä asiassa kuitenkin on se, että unkarilaisetkin ovat olleet Rooman vallan alla, ja silti unkarin kieli on meille vaikea oppia. Tämä johtunee siitä, että unkarilaiset ja turkkilaiset ovat olleet hyvin läheisesti tekemisissä, ja vaihtaneet vaikutteita (kielellisiä, kulttuurisia, geneettisiä, jne.) niin paljon, että turkkilaiset uskovat unkaria turkin sukukieleksi (ja poliittisista syistä jotkut unkarilaisetkin uskovat niin).