Suomi ei aina ole mukana Euro-Momo tilastoissa, vaikka suurin osa Euroopan maista on. Se tuntuu hyvin erikoiselta, varsinkin kun Suomi on yleensä ollut kiltti,…

Kysytty

Suomi ei aina ole mukana Euro-Momo tilastoissa, vaikka suurin osa Euroopan maista on.

Se tuntuu hyvin erikoiselta, varsinkin kun Suomi on yleensä ollut kiltti, ahkera ja innokas.

Onko tähän joku erityinen syy?

Vastaus

Vastattu

Viittasit EuroMOMO:n sivuilla oleviin tietoihin. Sivuilla on tosiaan aina välillä maininta, että Suomi (tai jokin muu maa) ei ole tietyllä viikolla toimittanut tietoja.

Koronavirusepidemian aikana Euroopassa nousi tarve seurata kuolleiden määrän kehitystä lähes reaaliaikaisesti. Euroopan unionin tilastotoimisto Eurostat lähestyi jäsenmaita ja pyysi niitä mahdollisuuksien mukaan osallistumaan vapaaehtoiseen viikoittaisten kuolleiden määrän tilaston tuottamiseen pandemian seurannan tueksi. Tilastokeskus on mukana tässä hankkeessa ja julkaisi keväästä 2020 lähtien kuolleiden viikoittaisen määrän kahden viikon viiveellä. Kahden viikon viive tilastossa johtui siitä, että tieto kuolemasta tallentuu Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämään väestötietojärjestelmään viiveellä. Lisätietoa Tilastokeskuksen sivuilla 22.4.2020 julkaistussa uutisessa.

Kesäkuussa 2022 siirryttiin Eurostatin toiveesta toimittamaan tiedot kerran kuukaudessa siten, että mukana ovat kaikki edellisen kuukauden viikot (uutinen Tilastokeskuksen sivuilla 15.6.2022). Tilastokeskus toimittaa siis tiedot Eurostatille kerran kuukaudessa, joten tämän vuoksi Suomen tiedot eivät ole joka viikko mukana EuroMOMO:n julkaisemassa datassa. Tiedot kuitenkin päivittyvät EuroMOMO:n sivuille myöhemmin ja Suomen osalta tietojen lopullinen kattavuus EuroMOMO:ssa on 100 %, kuten täältä näkyy.

Viikoittaisia tilastotietoja kuolleista toimitetaan niin kauan kuin Eurostat niitä pyytää, ja tietojen toimittaminen lakkautetaan, kun tiedoille ei enää ole tarvetta. Eurostatin kokoamat tilastot viikkokuolleisuudesta löytyvät täältä.