Suomessa tuntuu joka talvi lunta tulevan jonkun päälle talon katolta. Ovatko tällaiset lumi- ja jäätragediat jossa kaupunkilainen jää putoavan tavaran alle…

Kysytty

Suomessa tuntuu joka talvi lunta tulevan jonkun päälle talon katolta. Ovatko tällaiset lumi- ja jäätragediat jossa kaupunkilainen jää putoavan tavaran alle rajoittunut Suomen kaupunkeihin vai tapahtuuko niitä muissakin maissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Satakunnan kansa lehdessä oli 23.2.2012 artikkeli Säätilasta tullut jatkuva uutisaihe, jossa kerrottiin Tukholman varautumisesta kattojen lumikuormiin. Lehden mukaan Tukholmassa kadut ja tiet on rytmitetty vuorokausittain ja viikoittain niin, että tiettyinä aikoina asukkaat pitävät autonsa muualla ja lumet hoidetaan yön aikana. Nykypäivän ongelmaksi lumien suhteen koetaan vanhan ajan talonmiesten poistumisen. Lumityöt on ulkoistettu niin, että sakeamman lumisateen sattuessa resurssit loppuvat kesken.
Tilannetta muissa maissa voisi tiedustella Suomen Ympäristökeskukselta, heidän sivuillaan on myös tietoa kattojen lumikuormista.

http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=352759&lan=fi&clan=fi