Suomen presidenteillä on erilaisia muistomerkkejä/patsaita ympäri Helsinkiä, esimerkiksi Marsalkka Mannerheimin ratsastajapatsas Kiasman edustalla. Voitko…

Kysytty

Suomen presidenteillä on erilaisia muistomerkkejä/patsaita ympäri Helsinkiä, esimerkiksi Marsalkka Mannerheimin ratsastajapatsas Kiasman edustalla. Voitko kertoa, missä ja minkälaisia muiden presidenttien muistomerkit ovat? Voitko kertoa muistomerkeistä jotain syntyhistoriaa - miksi juuri se sijainti tai muistomerkin tyyli (esim. Urho Kekkosella allas) on valittu?

Vastaus

Vastattu

Alla on lyhyesti kahdeksan presidentin muistomerkistä Helsingissä. Hiukan enemmän saat tietoa esimerkiksi teoksesta Suomen presidenttien muistomerkit https://eduskunnankirjasto.finna.fi/Record/ekk.993296604006250 vuodelta 2000. Teos on lainattavissa Eduskunnan kirjastossa.

Verkkosivulla Helsingin nähtävyyksiä – presidenttien muistomerkit https://jasittenmatkaan.fi/eurooppa/kotimaa/helsinki/helsingin-nahtavyyksia-presidenttien-muistomerkit/  on lyhyesti asiasta.

Helsingissä on Suomen presidenttien Kekkonen, Paasikivi, Mannerheim, Ryti, Kallio, Svinhufvud, Relander ja Ståhlbergien muistomerkit. Mauno Koiviston muistomerkki valmistunee syksyllä 2023 Pikkuparlamentin puistoon.

Presidentti Kaarlo Juho Ståhlbergin patsas seisoo Mannerheimintien varressa eduskuntatalon oikean reunan edustalla. Patsaasta järjestettiin kaksi kilpailua. Näköispatsas on kuvanveistäjä Wäinö Aaltosen käsialaa ja se paljastettiin vuonna 1959.

Lauri Kristian Relander muistomerkki on Etu-Töölössä. Muistomerkki on abstrakti neljästä kuutiosta koostuva teos vuodelta 1996. Sen on toteuttanut kuvanveistäjä Matti Peltokangas.

Pehr Evind Svinhufvudin muistomerkki paljastettiin 1961 ja se on Wäinö Aaltosen toteuttama. Muistomerkki on Mannerheimintien varressa eduskuntatalon vasemman reunan edustalla.

Kyösti Kallion muistomerkki on Eduskuntapuistossa Mannerheimintien varrella. Teos tilattiin presidentin pojalta Kalervo Kalliolta. Muistomerkki paljastettiin vuonna 1962.

Risto Rytin muistomerkki Vastuun vuodet sijaitsee Etu-Töölössä ja se on kuvanveistäjä Veikko Myllerin toteuttama. Risto Rytin abstrakti muistomerkki paljastettiin vuonna 1994. Tätä edelsi keskustelu siitä, tulisiko Rydille pystyttää muistomerkki ja tulisiko sen sittenkin olla näköispatsas.

Carl Gustaf Emil Mannerheimin ratsastajapatsas on Nykytaiteenmuseo Kiasman edustalla Mannerheimintien varressa. Patsas paljastettiin vuonna 1960. Suunnittelukilpailun voittanut Aimo Tukiainen vastaa patsaasta.

Juho Kusti Paasikivi Paasikiven muistomerkki Itä ja Länsi on kuvanveistäjä Harry Kivijärven käsialaa ja se paljastettiin vuonna 1980. Abstrakti muistomerkki herätti keskustelua ja sai lempinimen ”Juho Kusti ja Alli”. Harry Kivijärven toteuttama muistomerkki sijaitsee Hankkijan talon edessä Lasipalatsin puolella.

Urho Kaleva Kekkosen muistomerkki Lähde sijaitsee Hakasalmen puistossa Mannerheimintien varrella. Kuvanveistäjä Pekka Jylhän toteuttama abstrakti muistomerkki paljastettiin vuonna 2000.