Suomen ollessa EU:n jäsen, eikä ymmärtääkseni enää siksi itsenäinen valtio, kun Suomen tarvitsee ottaa pankkilainaa ulkomailta, jos Suomi ei pysty maksamaan…

Kysytty

Suomen ollessa EU:n jäsen, eikä ymmärtääkseni enää siksi itsenäinen valtio, kun Suomen tarvitsee ottaa pankkilainaa ulkomailta, jos Suomi ei pysty maksamaan annettua lainaa luvatulla tavalla luvatun aikamäärän sisällä, miten EU voi tukea Suomea laina-asiassa, vai eikö ollenkaan. Mikä olisi ehkä Suomen autonomia tällaisessa asiassa, ja mikä muutenkin on Suomen autonomia samalla kun se on EU:n jäsen? Onko jokaisella jäsenmaalla samat EU jäsenyys kelpoisuus ehdot, vai vaihtelevatko ehdot eri maiden kohdalla jostain syistä?

Voiko EU hakea jäsenmailleen pankkilainaa yhtäaikaa kaikille tarvitsijamaille jaettavaksi, ja vaikuttaisiko EU:n tälläinen lainan otto lainasta rahaa saavien maiden takaisinmaksu korkoihin turvaamalla matalan takaisinmaksu koron jokaiselle lainaa maksavalle maalle?

Mitkä ovat GROUP OF TEN maat jotka ovat tehneet yhteistyötä World Bank'in ja IMF'N kanssa? Ovatko nämä 10 maata aina samat, vai vaihtelevatko maat lainaa tarvitsevien maiden mantereiden sijainnin mukaan?

Mistä perus"pesämuna" maiden anomien lainojen antamiseksi alunperin on koostunut, ja miten sitä pidetään tarpeeksi suurena että lainanantorahoja riittää jatkuvasti? Korkorahoillako, vai jäsenmaksuilla jne...? Kenelle loppujenlopuksi lainoihin tarpeellinen "pesämuna" alunperin on kuulunut, valtiona, kansainvälisenä liittona tai
yksityisen henkilön/suvun omaisuutena?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei, ottamalla yhteyttä mm. alla oleviin tahoihin, saat lisätietoa kysymyksiisi.
Valtionhallinnossa kansalaistiedotuksesta vastaa ulkoasiainministeriön alaisuudessa toimiva Eurooppa-tiedotus: http://www.eurooppatiedotus.fi/Public/default.aspx?

Sivuilla http://www.bis.org/publ/g10.htm lukee:

Group of Ten
The Group of Ten is made up of eleven industrial countries (Belgium, Canada, France, Germany, Italy, Japan, the Netherlands, Sweden, Switzerland, the United Kingdom and the United States) which consult and co-operate on economic, monetary and financial matters.

The Ministers of Finance and central Bank Governors of the Group of Ten usually meet once a year in connection with the annual meetings of the International Monetary Fund and the World Bank.

The reports and press releases of the Ministers and Governors of the Group of Ten or published under the aegis of the Group of Ten are available here at the BIS. They may also be obtained at the IMF and the OECD.

Queries may be addressed to the Secretariat of the Group of Ten at G10@G10.org.