Suomen Kirjasäätiö jakaa Finlandia-palkintoja. Kirjat pitää erikseen ilmoittaa ehdokkaaksi ja maksaa ehdokasmaksu. Kysyisin, kuka kirjat ehdottaa kilpailuun?…

Kysytty

Suomen Kirjasäätiö jakaa Finlandia-palkintoja. Kirjat pitää erikseen ilmoittaa ehdokkaaksi ja maksaa ehdokasmaksu. Kysyisin, kuka kirjat ehdottaa kilpailuun? Kirjailijako vai kustantajako?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kirjasäätiön sivulla (kirjasaatio.fi/sivut/8/finlandia-palkinto) löytyy Finlandia-palkkinnon jako-ohjeet ja niissä kerrotaan, että "Kirjailijan tai kustantajan, joka haluaa asettaa julkaisemansa romaanin ehdolle Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon saajaksi, on toimitettava teos kullekin lautakunnan jäsenelle säätiön ilmoittamaan määräpäivään mennessä. Lähettäjän on lisäksi toimitettava yksi kappale kirjaa säätiön toimistoon sekä maksettava säätiön tilille osallistumismaksu, jonka suuruuden säätiön hallitus päättää vuosittain ".