Suomalaisia VADELMA nimisiä ihmisiä on ollut vuosien saatossa noin 60 kpl. Tuleeko nimi vain marjasta, vai onko siihen joku muu selitys?

Kysytty

Suomalaisia VADELMA nimisiä ihmisiä on ollut vuosien saatossa noin 60 kpl. Tuleeko nimi vain marjasta, vai onko siihen joku muu selitys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etunimikirjoista vain yhdessä mainitaan nimi Vadelma ja siinä nimi viittaa juuri marjaan. Vadelma-nimi mainitaan nimen Karpalo yhteydessä. (Nummelin, Juri: Eemu, Ukri, Amelie: 2000 kaunista ja harvinaista etunimeä. 2005)

Sekä Vadelma että Karpalo ovat Rauha Hammarin kirjassaan Valionimiä: nimikalenterit 1943-1949 ehdottamia nimiä.

Väestörekisterin etunimihausta selviää, että nimi on yleistynyt 2000 -luvulla. https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1