Suomalaisia näyttelijöitä koskeva kirja. Olen joskus saanut näppiini 60-luvulla painetun kirjan, jossa esitellään oikeastaan melkein kaikki silloiset…

Kysytty

Suomalaisia näyttelijöitä koskeva kirja.
Olen joskus saanut näppiini 60-luvulla painetun kirjan, jossa esitellään oikeastaan melkein kaikki silloiset suomalaiset näyttelijät Ella Erosesta Kristiina Halkolaan. (Halkolan kohdalla luki muistaakseni opiskelija tai teatterikoululainen)
Sivuilla oli kustakin näyttelijästä pieni mustavalkoinen valokuva ja teksti, jossa mainittiin jopa k.o. näyttelijän vanhemmat: Suutari, peltiseppä, metsänhoitaja..jne.
Mutta mikä tuon kirjan nimi oli ja tehtiinkö noita kirjoja lisää?

Vastaus

Vastattu

Suomen teatterijärjestöjen keskusliitto on julkaissut useita kirjoja, joissa esitellään eri teattereita ja niiden henkilökuntaa. Esimerkiksi:

Teatterin maailma 1965: Suomen teatterilaitos ja teatteriväki (toim. Verneri Veistäjä)

Suomen teatterit ja teatterintekijät: yhteisö- ja henkilöhakemisto, 1974 (toim. Martin, Niemi, Tainio)

Suomen teatterit ja teatterintekijät , 1983 (toim. Ilona Tainio)

Suomen teatterit ja teatterintekijät 1993

Teatterit ja teatterintekijät, 2005 Like Kustannus