Suojatietä yli kävellessä, kahden samansuuntaisen autokaistan yli (autot menevät siis samaan suuntaan), saako auto ajaa suojatien yli kun olen vielä…

Kysytty

Suojatietä yli kävellessä, kahden samansuuntaisen autokaistan yli (autot menevät siis samaan suuntaan), saako auto ajaa suojatien yli kun olen vielä kävelemässä? En siis ole enää tämän auton kaistalla, mutta auto kaahaa läheltä... Mielestäni se on vähän pelottavaa, mutta onko se laillista?

Vastaus

Vastattu

Emme ole kirjastossa lain asiantuntijoita, joten tämä on maallikkotulkinta.

Tieliikennelain 29. pykälässä sanotaan seuraavasti:

"Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä."

Kuvaamaasi tilannetta ei ole erikseen kielletty, joten turvallisen tilan antamisen määrittely jää ajoneuvon kuljettajan vastuulle.