Sukututkimusta tehdessäni olen törmännyt sotien ajalta olevaan armeijan LTO:öön. Mistä löytäisi ohjeet tulkitä tätä lääkärintarkastusohjesääntöä?…

Kysytty

Sukututkimusta tehdessäni olen törmännyt sotien ajalta olevaan armeijan LTO:öön. Mistä löytäisi ohjeet tulkitä tätä lääkärintarkastusohjesääntöä? Sotilaskantakortissa on vaarini osalta merkinnät: LTO E68b ja E64b.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tähän tapaukseen voi soveltaa esimerkiksi vuoden 1943 Lääkärintarkastusohjesääntöä, jossa on tarkka "sotapalvelukelpoisuusluokittelu ruumiinvikojen, vammojen ja sairauksien perusteella". Kyseisissä luokituskoodeissa alussa oleva kirjain viittaa palveluskelpoisuusluokkaan, sekä sen perässä oleva numero tarkentaa vamman tai sairauden.

Ko. sodanaikaiseen Lääkärintarkastusohjesääntöön voi tutustua muun muassa Maanpuolustuskorkeakoulun pääkirjastossa (www.maanpuolustuskorkeakoulu.fi/kirjasto) .