Sukututkimusta tehdessä törmää usein siihen, että henkilön kuolinsyyksi on merkitty ajetustauti. Mikä tämä ajetustauti oli?

Kysytty

Hei,

Sukututkimusta tehdessä törmää usein siihen, että henkilön kuolinsyyksi on merkitty ajetustauti. Mikä tämä ajetustauti oli?

Vastaus

Vastattu

Vaikuttaisi siltä, että yhdyssanan ensimmäinen osa "ajetus" tarkoittaa turvotusta, joka voi johtua eri syistä, kuten sairauksista. Vuoden 1839 Suomalaisen talonpojan kotilääkäri -kirjassa on mainittu "jalkain pöhö eli ajetus" sivulla 33.

Vuonna 1927 ilmestyneessä Parantaja-lehdessä mainitaan munuais- eli ajetustauti ja tekstin perusteella ajetus tarkoittaa turvotusta. Kielitoimiston sanakirjasta löytyy termi ajettuma, joka tarkoittaa muun muassa turpoamaa, turvottumaa ja pöhöttymää.

Voi siis olla, että kyse on ennemminkin oireesta, kuin itse taudista, mutta täysin varmaa vastausta en asiaan löytänyt.