Sukututkimuksessa löytyy sukulaissuhteita, joita on vaikea hahmottaa. 4. serkku, 3. serkun poika yms. Siksi kysyn selkeämmin - ainakin itselleni -…

Kysytty

Sukututkimuksessa löytyy sukulaissuhteita, joita on vaikea hahmottaa. 4. serkku, 3. serkun poika yms. Siksi kysyn selkeämmin - ainakin itselleni - ymmärrettävämmin: Onko Isoäitini serkku minulle mitään sukua ja jos on niin mitä? Entä hänen lapsensa?

Vastaus

Vastattu

Kyllä isoäitisi serkku ja hänen lapsensa ovat sinulle sukua, mutta eivät kovin läheistä. Suomen kielessä ei ole näille sukulaisuussuhteille yleisesti käytössä mitään vakiintuneempia sanoja (kuten täti, anoppi ym.), vaan isoäitisi serkku on sinulle isoäitisi serkku. Hänen lapsensa puolestaan ovat isäsi tai äitisi pikkuserkkuja.

Tästä taulukosta voi olla apua sukulaisuussuhteiden ja niiden nimitysten hahmottamisessa: Tuomas Salste: Sukulaiset